Vår sjekkliste for søkemotoroptimalisering (SEO)
Gasta har lang erfaring med søkemotoroptimalisering og Squarespace. Vi er avhengige av at våre kunder har nettsider som rangerer godt på Google på relevante nøkkelord. Det er også viktig at du som nettside-eier gjør jobben etter at nettsiden er lansert. Denne sjekklisten er et godt hjelpemiddel både for oss som leverandør og deg som kunde.
Før lansering
Før Gasta lanserer nettsiden optimaliserer vi den for søkemotorer.
Lage en tittel på nettsiden - Vi legger til en tittel på siden, denne blir lest av søkemotorer, og bør være kort og under 60 tegn.
Legge til SEO-beskrivelse - Vi legger til en kort tekst (mellom 120-200 tegn) som inneholder en relevant og lettlest beskrivelse av din nettside. Denne teksten vil komme opp under tittelen på nettsiden i søkeresultatene, og er en del av SEO-beskrivelsen av din nettside. Teksten kan dukke opp i besøkendes søkeresultater, men det kommer an på hva de søker etter. Teksten bør derfor inneholde nøkkelord, populære søkeord, relatert til dine tjenester.
Legg til adresse - Siden din har en større sjanse for å vises i søk i ditt område, dersom Google og kundene dine kan se hvor du holder til. Hvis du har en bedrift med en fysisk besøksadresse, bør du lage en “kontakt oss”-side med adresse og et kart.
Legg til din adresse på nettet - Vi anbefaler å opprette Google Min bedrift, dette vil gjøre din bedrift mer synlig lokalt. Du kan legge til adresse, hvilke tjenester du tilbyr og åpningstider. Dersom din bedrift allerede har Google Min Bedrift, kan du koble denne opp mot din Squarespace side og styre informasjonen gjennom Squarespace.
Koble til sosiale medier - På Squarespace kan du koble nettsiden til dine sosiale medier, da kan du publisere innholdet fra nettsiden på flere plattformer samtidig, og besøkende kan lett dele innholdet fra nettsiden til sine sosiale medier
Ikon i nettleseren - Å ha et nettleser-ikon gir mer synlighet til nettsidens merkevare. Ikonet vil synes i søkeresultater, faner i nettleseren og andre steder på nettet.
Legg til bilder på deling i sosiale medier - Dette er bilder som vises når en deler en side i sosiale medier, dette er et bilde som forhåndsviser hva siden handler om og bør derfor ha sammenheng med innlegget eller bedriften. Velg et bilde til å representere hele nettsiden(feks en logo), velg også et for hver side på nettsiden, og et for hvert blogginnlegg, produkt og arrangement.
Lag SEO-beskrivelser - Dersom budsjett/avtale tilsier det lager vi også unike SEO-beskrivelser for alle undersider. Teksten bør være kort og lettlest, og mellom 50-300 tegn, men vi anbefaler mellom 120-200. Da vil du unngå at teksten kuttes. Teksten skal beskrive innholdet på den aktuelle siden. Du kan også legge inn SEO-beskrivelser på individuelle bloggposter og arrangementer.
404-side - Vi spesialtilpasser en 404-side. Denne oppfordrer besøkende som treffer på en link som ikke funker til å bli værende på din side, fremfor å gå tilbake til søkeresultatene.
URL format på dine blogginnlegg - Hvis du har en blogg, kan du velge hvordan URLene på dine blogginnlegg skal se ut, og sørge for at det går automatisk. Du kan velge selv hva URLen skal hete, men vi anbefaler å ha med tittelen på blogginnlegget.
Sjekke URL - Det beste er å ha URLer som reflekterer innholdet på nettsiden. Vi gjennomgår URLene for hver side.
SSL er aktivert - Vi sørger for å aktivere SSL, slik at du får https:// i adressen. Har du ikke SSL vil besøkende få opp en advarsel om at siden ikke er sikker, noe som ofte resulterer i at de ikke besøker siden.
Ved lansering
Ved lansering av nettsiden gjør vi følgende:
Verifiserer siden din med Google Search Console - Etter vi har verifisert siden hos Google, kan du styre nettsidens synlighet i resultater på google-søk og se hvordan besøkende finner deg.
Spør Google om å indeksere nettsiden - Vi får Google bots til å se over siden og oppdatere søkeresultat med det nye innholdet.
Kobler til Google Analytics - Ved å bruke Google Analytics og koble det opp mot din Squarespace-side kan du spore besøk og analysere din nettside ved å bruke Squarespaces integrerte analyseverktøy.
Skru på AMP (om ønskelig) - AMP omgjør sidene til lettere versjoner som er bedre tilpasset mobiltelefoner. Hvis du har en blogg vil AMP lage en redusert versjon av nettsiden slik at den laster raskere på en telefon.
Optimalisere for søkemotorer
Etterhvert som du legger til og endrer på innholdet, må du passe på at nettsiden din også er oppdatert for søkemotorene
Bruk analyseverktøyet til Squarespace - På Squarespace får du tilgang til det meste du trenger av informasjon. Ved å holde deg oppdatert på “Search Keywords” og andre analysefunksjoner som finnes inne i Squarespace, kan du overvåke trafikken på siden og ranking på søkemotorer.
Følge med på Google Analytics - Bruk Squarespaces integrerte Google Analytics oversikt for å se besøk og analyser.
Gjøre oppdateringer strategisk - SEO er ikke en engangsjobb og må hele tiden optimaliseres og endres. Derfor er det viktig at du ikke slutter å være strategisk når du skal oppdatere SEO-beskrivelser på din nettside.
Omdirigere endrede eller “broken links” - Hvis du endrer på URLer på nettsiden, må du huske omdirigere slik at den gamle URLen tar besøkende inn på den nye URLen.
Fortsette å oppdatere og legge inn nytt innhold - Oppdatere siden jevnlig hjelper søkemotorene å se siden som en aktiv side. En aktiv side kommer høyere i søkeresultatene, en god måte å skape nytt innhold jevnlig er å lage en blogg.
Bestepraksis når det kommer til innhold
Mens du bygger opp siden din, bør du tenke på:
Bruke nøkkelord strategisk - Inkluder ord på siden (titler og beskrivelser) som matcher søkeordene kunden bruker for å finne bedrifter som din.
Strukturer innholdet ditt - Strukturer sidene med H1 overskrifter for å gjøre teksten lett å skumme gjennom. Da vil du hjelpe søkemotorer å navigere seg gjennom innholdet på siden din.
Legg til tekst under bilder - I tillegg til å øke tilgjengelighet for besøkende som har behov for universal utforming, hjelper også tekst under bilder søkemotorer å identifisere innholdet på din side.
Legge til bilder på innhold som blir delt i sosiale medier - Etterhvert som du legger til nye sider på nettsiden, må du huske å legge inn bilder på sosial deling og SEO-beskrivelser.
Gi bildene dine lesbare filnavn - Navn på bilderfiler kan også bli brukt som alt-tekst, og kan hjelpe søkemotorer å finne innholdet på din side.
Tagger og kategorier - Organiser bloggpostene, produktene, bildegalleri, og annet innhold med tagger og kategorier for å hjelpe besøkende å navigere på nettsiden.
Link til nettsidens innhold - Når det er relevant, bruk linker for å koble sammen innholdet på nettsiden din.
Tilpass URLer - Når du legger til flere sider, pass på at URLen til sidene reflekterer innholdet på siden.
Raske nettsider - For å forsikre deg om at siden laster godt på de forskjellige enhetene, anbefaler vi at du velger bilder som er under 500 KB og at en side totalt er under 5 MB.
Svingninger i Google-ranking
Hvis du ser et fall i ranking rett etter optimalisering av siden, er det ikke noe å bekymre seg over. Det er normalt å se noen svingninger i rankingen mens søkemotorer indekserer endringene dine.
Hvis rankingen ikke har gått opp etter noen uker, sjekk Analytics på Squarespace for å se om det er noen trafikktrender som kan forklare fallet. Eksempelvis, kan en endring i hvordan andre nettsider lenker til din nettside påvirke synligheten. Du bør også vurdere om du skal oppdatere nøkkelordene for å dukke opp i søkeresultatene.
Mer hjelp
Søkemotor-teknologi endrer seg hele tiden, og det kan være vanskelig å få med seg alle endringer. Vi vet at SEO kan være vanskelig, og derfor har vi utviklet en egen pakke for våre kunder. Pakken kan tas som helhet eller deles opp i biter, alt ettersom hva du har behov for. Vi kan SEO og får med oss endringene som skjer i søkemotorene, og ikke minst er vi spesialister på Squarespace. Derfor er vi et godt valg når du trenger hjelp til SEO på din Squarespace side.